Je to už dva měsíce co jsme náhodou našli za plotem jedné velké fabriky u Sadské zajímavé červeno-bílé auto s modrými majáky...
Zprvu to byla jen zajímavost, o které jsme diskutovali u piva, ale s dalšími půllitry jsme si dodali odvahy a napsali do té "fabriky" email s dotazem co zamýšlejí dělat s tím červeno-bílým zázrakem zarostlým v rohu fabriky v kopřivách.
Tou "fabrikou" byla slévárna hliníku Beneš a Lát a.s. v Poříčanech, která je plná úžasně sympatických lidí a které šéfují ti "nej..." lidé co známe :-) Sice bylo pár týdnů ticho a nikdo na náš email nereagoval a my už jsme ztráceli naději, ale pak najednou do naší poštovní schránky dorazil email od ředitele firmy... stálo v něm:
"Zdravím Vás pane starosto,
Děkuji za dotaz. Máme to auto velmi rádi. Fakt je, že po změně a zpřísnění podmínek pro vedení vlastního podnikového hasičského sboru se jeho využití zmenšilo na spanilé jízdy při nácviku celopodnikové evakuace. Přesto bychom byli rádi, aby se mu i nadále dařilo.
Spojí se s Vámi (jestliže tak již neučinil) pan Jan Lát.
A´t se Vašemu sboru daří.
S úctou
L. Al-Dabagh"
Svitla nám naděje a hned další email od místopředsedy představenstva akciové společnosti Beneš a Lát nás srazil na kolena :-) stálo v něm:
"Dobrý den,
v návaznosti na Vaši mailovou komunikaci s Ing. Al-Dabaghem se vracím k otázce prodeje/daru hasičského vozu.
Těší nás Váš zájem o tento, pro nás "srdcový", artefakt a budeme opravdu rádi, pokud nalezne své nové pečovatele, kteří se o něj budou s láskou starat. Bude-li, jako třešnička na dortu, navíc někde poznámka o původu vozu v naší firmě, bude to úžasné.
Prosím, navrhněte, jak si darování představujete (máte-li draft smlouvy, prosím pošlete). Jistě se domluvíme. Během tohoto týdne seženu info o ND, které jsou u nás k dispozici abychom Vám k vozu dali vše, co k němu patří a může Vám posloužit.
Těším se na Vaši odpověď a jsem s pozdravem.
HL"
Když jsme se konečně probrali ze šoku, začal koloběh jednání jak s panem Janem Látem coby dárcem, tak i s panem starostou města Bystřice - Mgr. Danielem Štěpánkem, který musel schválit přijetí daru ze strany města (resp. Koupi za symbolickou 1 Kč). Vše se povedlo a my mohli začít praktické přípravy na cestu.
V rámci příprav jsme zjistili, že "Matýsek" - jak jsme svůj objev pojmenovali - tedy přesněji CAS 25 ŠKODA 706 RTHP byl vyroben v roce 1979, slévárny a strojírny Beneš a Lát a.s. byly jediným majitelem tohoto vozidla, že auto má najeto něco málo přes 10.000 Km a hlavně, že už rok stojí bez pohybu na tom místě, kde jsme ho našli...
Bohužel u firmy Beneš a Lát a.s. již není ani jeden z podnikových hasičů, který se o vůz staral a tudíž nikdo netušil v jakém je vůz stavu. Jediné čím si byli všichni jisti, byl stav autobaterií - které byly K.O. :-)
Náš sponzor - společnost GAZ AUTO PRAHA, s.r.o. tedy dodala nové autobaterie BANNER BULL 180Ah ke kterým jsme přidali něco nafty v kanystrech, něco vody do chladiče, hromadu nářadí a spousty dalších věcí o kterých jsme byli přesvědčeni, že se budou hodit a vyrazili jsme směr Poříčany.
Na místě nás přivítal skvělý pan Aleš Kladivo z firmy Beneš a Lát, který nás zavedl k „Matýskovi“ a celkově nám byl „ k ruce“ kdybychom něco potřebovali.
Zkontrolovali jsme tedy veškeré náplně, původní naftu naředili čerstvě dovezenou, vyměnili autobaterie, očistili kontakty na autobateriích, natáhli naftu do čerpadla a pak zkusili nastartovat…
Všichni jsme stáli v němém šoku – auto sotva otočilo jednu otáčku startérem a motor běžel jak za mlada!!! WOW! Nádhera! Následovalo natlakování brzdového systému, kontrola funkce předních a zadních brzd a další předsjezdová příprava J
Když už jsme se chystali vyrazit, tak nám pan Aleš oznámil, že jsme dostali ještě další dárek – přívěs ZV-6 s tím, že nikdo netuší co je uvnitř… (jak jsme doma zjistili – uvnitř byla stříkačka PS-8 v perfektním – téměř novém stavu J ) Tak jsme zapřáhli ještě přívěs, dofoukli kola…. Podepsali související dokumenty a vyrazili na cestu.
Auto jelo perfektně – na to že minimálně rok stálo na místě bez hnutí, tak jsme bez problémů udržovali cestovní rychlost kolem 65 km/h (i s vozíkem ZV-6 na „čubě“) a dojeli v pohodě až domů.
Takže od dnešního dne máme novou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 24/3500/200 M2R tedy CAS 25 Š 706 RTHP která dostala přezdívku „Matýsek“ a zařadila se do autoparku vozidel SDH Mokrá Lhota vedle již dříve zakoupené „Máni“ tedy DA8-L1R na podvozku AVIA A31.1
Ještě jednou bychom rádi i touto cestou poděkovali majitelům, vedení i celému kolektivu akciové společnosti Beneš a Lát za darovanou techniku a skvělou spolupráci!